‘Debby, Mis jij je collega’s van de bank niet?’
Die vraag krijg ik regelmatig.
Acht jaar geleden gooide ik het roer om. Alweer acht jaar werk ik dagelijks in mijn droombaan. Met geweldige klanten die graag avonturen beleven, willen relaxen en het heerlijk vinden dat wij alles voor ze regelen. Ze vinden het fijn om helemaal op ons advies en onze verrassingen te vertrouwen.
Luchtvaart is mijn tweede natuur, duizenden tickets heb ik inmiddels uitgezocht en geboekt. Tijdens mijn opleiding was het bijvak ‘IATA=alles over luchtvaart’ mijn grote favoriet. Meer dan duizend reizen hebben we mogen boeken voor stellen, families en honeymooners. Onze kantoren in Indonesië, de Filipijnen, Malediven, overal in onze bestemmingen heb ik dagelijks aan de lijn of in beeld. Wat een feest, die cultuurverschillen en prachtige plekjes op deze planeet.
Wat veel mensen wel weten is dat ik oorspronkelijk Toerisme studeerde aan de University of Applied Sciences in Breda en na jaren voor reisorganisaties te hebben gewerkt, bij de bank startte aan een reeks topbanen met altijd een internationaal karakter.
De bank gaf me natuurlijk een prima brede basis voor mijn eigen bedrijf. Ik genoot er enorm van mijn tijd als adviseur voor klanten bij Private Banking, de geweldige thrill van de effectenhandel en de ontzettend fijne collega’s van het interbancair overleg. Klanten stonden centraal bij de bank.
Mijn herinneringen aan mijn werk met internationale relaties zijn heel speciaal voor me. Het diner bij een beroemde gravin in Rome thuis met haar familie. Een telefoontje naar Buenos Aires over een jarenlang probleem met effectenpositie van miljoenen, dat in drie seconden was opgelost. Dankzij mijn Spaans. Een optienota waarop sinds 1737 stond: ‘open sale’ in plaats van ‘open sell’. Ik ben blij dat ik dat zag en heb laten aanpassen.
Als business consultant van de Raad van Bestuur heb ik veel geleerd. Inmiddels was de cultuur bij banken veranderd naar: share holder value, revenue per cliënt. Klantgerichtheid stond niet meer centraal. Het werd tijd om mijn reiservaring en mijn passie voor klantgerichtheid en service op mijn manier vorm te gaan geven.
In die tijd las ik het boek: Een tijd voor Empathie. Het gaat over onderzoek naar menselijk gedrag en hoe dat vergelijkbaar is met apengedrag. Ik kan het je aanraden.
En die (oud-) collega’s van de bank? Gelukkig mag ik er dagelijks verwelkomen bij ons, want velen zijn vaste klanten geworden van de Travelboutique. Zoals Ernst, Hendrik, Jaap, Bas, Annemarie, Loet, Johan, Peter, Janine, Richard, Saskia, Nana, Johan en Monique. Klanten van het eerste uur en gelukkig nog steeds.
De mensen die je graag spreekt, daar hou je toch contact mee. Jullie vriendelijke aanmoedigingen en het vertrouwen dat jullie me geven in mijn werk als jullie weer tevreden en vrolijk thuiskomen van een prachtige reis, zijn en blijven heel waardevol.
En voor alle oud-collega’s die er nog niet aan toe kwamen om op reis te gaan of om bij ons te boeken? Jullie zijn van harte welkom voor een lekkere kop koffie bij ons op kantoor uiteraard.