Momenteel staan de verschillende bestemmingen in de EU en daarbuiten op code groen, geel en oranje. De reiswereld gaat weer langzaam open. Er zijn door de lokale overheden in onze bestemmingen overal maatregelen geïmplementeerd voor maximale veiligheid, zoals we die in ons land ook kennen.

Sinds het uitbreken van het coronavirus volgen wij de situatie nauwlettend. Natuurlijk doen we er alles aan om jou te helpen met de aanstaande reisplannen. Voorop staat de veiligheid van jullie, onze reizigers en onze collega’s in de bestemmingen. Wij blijven de situatie zo goed als mogelijk opvolgen. We staan in nauw contact met lokale overheid in de bestemmingen, de ambassades en Tourism Boards en volgen uiteraard daarnaast ook het nieuws in Nederland.

Graag zetten we de belangrijkste maatregelen en risico’s voor je op een rij, en we bespreken deze met je voor je de reis boekt. 

TICKETS EN VLIEGEN

Mondkapje
Op Amsterdam, Brussel en Düsseldorf Airport moeten passagiers vanaf 13 jaar en ouder overal een mondkapje dragen. Tijdens de vlucht moeten passagiers vanaf 10 jaar een mondkapje dragen. Bij sommige airlines is het verplicht iedere drie uur het mondkapje te verwisselen voor een nieuwe.

Gezondheidsverklaring
Passagiers die vanuit Amsterdam, Brussel of Düsseldorf vertrekken moeten soms een papieren, soms een digitale gezondheidsverklaring invullen.

PCR Test en documenten/Vaccinatiebewijs
Iedere bestemming kent zijn eigen regels omtrent Covid-19. Dat betekent dat bij het inreizen een eis kan zijn dat je een PCR-test gedaan hebt binnen een bepaald aantal uren en daarvan een officieel document kunt overleggen. Of zij kunnen een vaccinatie-eis hebben, of je vaccinatiebewijs dient als mogelijkheid om het land in te reizen.
Terugkeer naar Nederland: hiervoor gaat mogelijk een testplicht gelden en er komen quarantaineregels. We zullen je hierover informeren en je bent zelf verantwoordelijk je hieraan te houden.

Paspoort, Visum, Inentingen
Per land zijn er regels omtrent het binnenkomen van het land met paspoort, visum en uiteraard dien je de benodigde inentingen te hebben om veilig te reizen. 
Deze regels en adviezen nemen we met je door en je zorgt zelf voor de juiste documenten.

Airlines
Er zijn airlines die een reisverzekering bieden en de medische kosten en quarantainekosten, mocht je covid-19 oplopen tijdens je reis, vergoeden (met een maximum). We informeren je hierover in het boekingsproces. Deze verzekering is automatisch inbegrepen wanneer je het ticket bij ons boekt.

SITUATIE IN DE BESTEMMING

Uiteraard zijn wij op de hoogte van de situatie in de bestemming. Als er wijzigingen zijn houden we onze gasten daarvan op de hoogte. Let erop dat de situatie omtrent het virus te allen tijde kan veranderen, zowel verbeteren als verslechteren. Op het moment dat de situatie verslechtert, is het essentieel dat je voordat je een reis boekt, een goede verzekering afsluit die die risico’s afdekt.

Je bent te allen tijde zelf verantwoordelijk om je op de hoogte te houden van de ontwikkelingen in de bestemming en het regelen van een goede verzekering.

OP REIS IN TIJDEN VAN CORONA

Reizen in deze tijden heeft ook voordelen. Een reis naar de Malediven, Seychellen, Indonesië of de Filipijnen? Je hebt de stranden en rijstvelden grotendeels voor jezelf. De gids en of chauffeur houden afstand en dragen een mondkapje. Al reizend kom je nauwelijks andere reizigers tegen, wel lokale mensen natuurlijk, en de accommodaties zijn ruim opgezet. Er is geen kans om elkaar te besmetten als je de gebruikelijke afstand houdt. Een reis naar een van onze bestemmingen draait altijd om het buitenleven, de natuur, het strand, de dieren en nieuwe plekjes ontdekken. 

BESTEMMINGEN OP CODE ORANJE

Vele bestemmingen hebben van de Nederlandse overheid ‘Code Oranje’ gekregen. Dat betekent dat alleen noodzakelijke reizen toegestaan zijn. 

Bekijk de website van BuZa: www.nederlandwereldwijd.nl voor het laatste nieuws en advies over jouw bestemming.

PCR TEST EN SNELTEST NODIG BIJ THUISKOMST IN NEDERLAND

Bij terugkeer naar NL uit een oranje/rood gebied is een negatief resultaat nodig bij terugkeer naar Nederland. Je moet daarvoor een negatieve PCR-testuitslag laten zien voor je vertrekt uit je bestemming. Je moet soms ook een sneltest laten doen direct voor je naar huis terug keert.

Beide testen moet je dus doen voor terugkeer naar Nederland en in de bestemming.

De kosten hiervoor zijn voor je eigen rekening.

Wanneer een bestemming op code oranje staat, betekent het dat je een quarantaineplicht hebt en in thuisquarantaine gaat als je terugkeert in Nederland. De quarantaine is 5 of 10 dagen. 

Let op de regels, want bij overtreding ervan geldt er ook een boete.

NIEUWE BOEKINGEN 2021 EN 2022

Wij nemen nieuwe boekingen aan bij iedere kleurcode. Een aanbetaling is voor nieuwe boekingen conform onze normale algemene voorwaarden.

Als de geboekte reis niet door kan gaan vanwege overheidsmaatregelen, geannuleerde vluchten of andere corona-gerelateerde zaken, zijn hier mogelijk kosten aan deze annulering verbonden. Gratis annuleren is dus niet meer mogelijk.

ANNULERING VAN DE REIS

Airlines, hotels, transportbedrijven hebben allen hun specifieke voorwaarden ten aanzien van annulering en de kosten daarvan. 
Zorg bij boeking van de reis voor een reis- en annuleringsverzekering die in alle gevallen van annulering (dus vanaf de boeking tot en met thuiskomst) dekking geeft. 

Om die reden is het hebben van de volgende verzekeringen bij het boeken van een reis in Covid-19 tijden essentieel en vereist.

Wanneer je een reis boekt, adviseren wij dan ook altijd een:

  • Zorgverzekering voor geneeskundige kosten tot het niveau in NL
  • Een reisverzekering met werelddekking en dekking van geneeskundige kosten, bagage en alle andere mogelijke schadeposten 
  • Een annuleringsverzekering met werelddekking en let op het verzekerd bedrag van de totale reissom
  • Een reisverzekering die de risico’s dekt inzake corona:
  • van annuleren voor vertrek (stel je hebt een positieve PCR-test een dag voor vertrek)
  • afbreken van de reis tijdens het verblijf (want je krijgt onverhoopt corona op reis), 
  • je moet in quarantaine op locatie (een of twee weken extra hotelkosten plus ticketwijziging etc), 
  • en alle mogelijke andere denkbare scenario’s waaruit onverhoopt extra kosten voortkomen.
  • mocht jij positief testen en in isolatie moeten op reis, krijg je een eigen kamer toegewezen. bedenk dat de medereizigers ook in quarantaine moeten in een andere kamer. Dezee kosten zijn voor eigen rekening (kamer, maaltijden, drankjes, kosten PCR-tests, overige kosten).

Voor het afsluiten van deze verzekeringen ben jij als reiziger zelf verantwoordelijk en aansprakelijk. Travelboutique vergoedt geen enkele kosten inzake corona van onze reizigers omtrent annulering, quarantaine of geneeskundige kosten. Alle mogelijke kosten of schade zijn voor de reizigers eigen aansprakelijkheid. Travelboutique veronderstelt dat bij iedere reiziger die een reis boekt corona-risico’s bekend zijn.

Bij annulering van je reis kun je geen kosteloze annulering doen, dan gelden onze reguliere annuleringskosten. Daarbovenop kunnen de verschillende partijen, de airline, de hotels, de transportbedrijven, de cruise etc van jouw reis hun eigen annuleringsvoorwaarden hebben, waardoor er extra kosten bijkomen, aanvullend op de annuleringskosten van Travelboutique.

Hou hier rekening mee en sluit dus een goede verzekering af. Coronavirus is geen onverwachte gebeurtenis, dus hier houden verzekeringsmaatschappijen dan ook rekening mee.

HOTELS

De hotels die wij jou persoonlijk aanbevelen, hebben allen veel ruimte en er zijn veel buitenruimtes. In alle hotels die we voor jullie boeken zijn er lokale regels omtrent hygiëne vanaf het moment dat je incheckt, de schoonmaak van je kamer, dragen van mondmaskers etc.

RONDREIS/TRANSPORT EN TOURTJES

Tijdens de trip reizen we altijd conform de nieuwe veiligheids- en hygiëne-normen. Onze chauffeurs en gidsen en de lokale mensen zullen zich ook aan deze regels houden, waar de hele wereld inmiddels bekend mee is.

CONCLUSIE 

Je bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het nagaan van de laatste eisen van je bestemming en Nederland en voor het regelen van de juiste documenten, voor vertrek en bij terugkeer.

Mocht je de reis voor vertrek moeten annuleren, gelden onze gebruikelijke Algemene Voorwaarden en de specifieke voorwaarden van de airline en het hotel. De Algemene Voorwaarden sturen wij naar je met het reisvoorstel.

Het coronavirus wordt in de verzekerings- en reiswereld als een geaccepteerd risico beschouwd en niet als onvoorzien event, natuurramp of molest. Ook SGR en Calamiteitenfonds vergoeden deze kosten niet. Deze kun je zelf verzekeren.

Mogelijke kosten die voortkomen uit corona-gerelateerde klachten of besmetting zijn te allen tijden voor uw eigen rekening. Sluit dus een verzekering af die deze risico’s en onverhoopte kosten dekt. Wij kunnen je adviseren welke verzekering passend is.

Over specifieke regels op de airport, aan boord en op de bestemming informeren wij jullie uiteraard uitgebreid voor vertrek. Ook geven we nadere specificaties inzake voorwaarden (t.a.v. wijziging of annulering) van de airline en hotel etc.

We informeren jullie, onze gasten, zo compleet mogelijk. We begeleiden jullie zo goed mogelijk in deze tijden waarin we uitkijken naar reizen en alle positieve energie die dat met zich mee brengt, maar houden een realistische blik op de risico’s en informeren jullie ook hier over.

Laten we samen weer prachtige reizen gaan boeken en veilig genieten van deze mooie planeet!