Op Tripadvisor staan de beste restaurants en hotels.

Bali is toeristisch.

– Vooroordelen over reizen geanalyseerd door experts.

Bij onze gesprekken met gasten en op de vakantiebeurzen horen we nog al eens wat vreemde meningen en vooroordelen. Die willen we met jullie delen om er slimmer van te worden en je reis nog beter samen te stellen. En om te lachen natuurlijk.

 

Het hotel in Bali viel erg tegen: de kamers waren stoffig en roken naar schimmel.

Het tweede hotel lag in Nusa Dua en zat vol met allemaal Russen.

Het derde hotel lag aan een snelweg.

Wie boekt via internet en denkt dat hij een supergoed hotel te pakken heeft voor een scherpe prijs, heeft vaak een reis vol teleurstellingen.

Advies kost geld, maar dan krijg je ook eerlijk advies: een hotel dat bij je budget past en dat door een professional is geïnspecteerd. Een hotel, excursie of vlucht met de beste prijs-kwaliteitverhouding.

De locatie, de kamer, het zwembad, het restaurant, wij hebben het allemaal al voor je bekeken en vergeleken met de andere hotels in die plaats. En onze gasten hebben er genoten. Als de kwaliteit verandert, halen wij het uit ons aanbod.

Als jij denkt dat je het beter weet dan wij, dan zien we je wel weer terug op de vakantiebeurs met de opmerking dat je wel een leuke reis had, maar dat de hotels tegenvielen en je alleen maar de toeristische plekken van je bestemming hebt gezien.

Pelangi Bali is een oud hotel, net als Mercure, Peneeda View en nog zo een paar. Ze liggen aan zee en krijgen op Tripadvisor redelijke beoordelingen. Ze zijn oud, geen fijne sfeer, de locatie is niet best, de tafels plakken. Maar op Tripadvisor zag het er top uit. Tja, wat fotoshop kan doen he, en een groothoeklens. Maar ook sommige ‘luxe hotel’ zijn vergane glorie.

Grote reisorganisaties zijn er goed in, maar tegenwoordig ook collega’s reisorganisaties die pretenderen maatwerk reizen te verkopen (met standaard routes en vaste vertrekdata?). Een van de grote Turkse touroperators biedt ook Bali aan. De foto’s van de hotels zien er top uit. Ze vergeten alleen in de omschrijving te zetten dat een van de hotels aan de snelweg ligt. Je zal er maar moeten inchecken…

Conclusie: laat je niet voor de gek houden door websites, kennissen of Facebook. Bel een expert, en dan liefst een die is aangesloten bij VVKR want die heeft passie voor het vak. Besteed EUR 200 meer voor een topreis, dan te weinig voor een reis die tegenviel.

Het beste Restaurant van Seminyak

Dovetail! Want dat staat op Tripadvisor! Gatverdamme. Hoe kun je daar gaan eten?

Ik wandel er heen en in een straal van 20 meter komt er een enorm lawaai met rockmuziek op mij af gedenderd. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van rock maar nu is het echt even anders. Het is een kiosk, midden in een druk winkelcentrum. Seminyak Square, waar je kleding, surfspullen, bikini’s, boeken en tropische jurkjes kunt kopen.

Schreeuwende, zatte Australiërs hangen aan de kriosk en brallen boven de muziek uit. Wat een plek. Hier kun je vette kleffe taco’s krijgen en alles is belegd met een klodder gesmolten kaas. Er staan een paar krukken om de kiosk, de rest staat/hangt tegen elkaar. En dat is dan volgens Tripadvisor het beste restaurant van Bali.

Ik ben blij dat mijn vermoeden bevestigd wordt. In ruil voor gratis drank zetten de dronkelappen een vijf-sterren review op alle beoordeling-websites. Wat een treurig geheel. Het hele principe van een beoordeling valt zo in duigen.

Helaas geldt exact hetzelfde voor hotels. Restaurants en hotels worden gechanteerd door bezoekers met een slechte review als ze geen korting of gratis drank krijgen. Restaurants vragen zelfs hun klanten de concurrenten een slechte review te geven in ruil voor drank. Meerdere GM’s van hotels en eigenaren van restaurants deelden deze ervaringen met ons.

Laat je dus niet voor de gek houden. Vraag advies uit ervaring of ga eerst kijken voor je denkt ergens lekker te gaan eten.

En voor Seminyak? Waar ga je dan het beste eten? Bij: MamaSan, KuDeTa, Sarong, Merah Putih, Corner House. Er zijn zo veel leuke, smaakvolle, originele, creatieve fijne plekjes! Met echte aandacht voor hun gasten en een diner waar je nog lang van nageniet.

Bali is toeristisch.

Cambodja was vroeger veel mooier.

Nee, Bali is niet toeristisch. Geen enkele bestemming is toeristisch. Jammer dat mensen dat soort rare oordelen verspreiden, want het klopt niet. Wie reist weet dat bestemmingen altijd veelzijdig zijn. Er zijn plekken die druk bezocht worden en er zijn plekken waar je geen andere toeristen tegenkomt. De kunst is die plekken af te wisselen met elkaar en het beste uit de bestemming te halen. Dus wel de highlights (beroemde plekjes, Unesco wereld erfgoedReis je op basis van de Lonely Planet, dan reis je altijd achter de meute aan en zie je dus alleen maar de druk bezochte plekken.

Reis op advies en ontdek tempels waar niemand komt, snorkel in een nationaal park, wandel door de rijstvelden waar lokale mensen op de rijstvelden werken aan je vragen: ‘Are you lost?’ ‘Where is your guide?’.

Vroeger. Vroeger was niets beter. Nu is alles beter. Dat er vroeger op sommige plekjes minder toerisme was, is waar. Maar een eerste bezoek is voor jou altijd een mooi bezoek. Anders zou je nergens meer naartoe kunnen reizen! Ons advies: heb geen verwachtingen, ervaar je reis en geniet van het moment. Of plan je bezoek op een moment dat de drukte er nog niet is, of al voorbij is. Zoals een bezoek aan de tempel Borobudur bij zonsopgang, Angkor Wat bij zonsondergang en reis zo veel mogelijk (als dat kan) in het laagseizoen.

Backpacken is geen reizen

Vreselijk, backpackers. Jonge mensen die de wereld intrekken met die grijns dat ze Azië gaan ontdekken. Ontdekken, dan denk ik aan Jacques Cousteau, Maghelaen (Filipijnen), Wallace (evolutie van Indonesie). Niet aan een jonge student met een rugzak. Als ze bukken komt er een witte onderbroek onder de short vandaan die helemaal bruin is. Ze hebben allemaal hun Bijbel bij: de Lonely Planet.

Allemaal hebben ze geen geld, allemaal reizen ze met de rugzak, verblijven ze in een supergoedkope guesthouse in Bangkok of in Koh Samui. Allemaal lopen ze binnen vier dagen in een drollenvanger. Allemaal eten ze zes weken lang banana-pancakes en drinken Thais bier.

Ze reizen allemaal van Bangkok naar Laos en Cambodja en Vietnam. Allemaal in hetzelfde spoor met de zelfde goedkope bus, allemaal naar de zelfde eilanden Koh Tao, en plaatsjes in dezelfde vlooienhotels of hotels met bedbugs of zandvlooien.

En dat noemen ze dan de wereld ontdekken. Als ze thuiskomen zeggen ze dan ‘We hebben heel Azie gezien’. Ongelooflijk.

Onlangs plande ik met een backpacker een echte reis. Zij waren bereid advies te krijgen en weken af van die pannenkoeken-route. En de highlights van hun reis? Ja, precies! Niet de platgetrapte plekken, maar juist de andere, kleine plaatsen en onontdekte dorpen en eilanden.

Je kunt bij ons ook advies krijgen. Je betaalt dan een vast bedrag voor je advies over je reis en je route en boekt de reis verder zelf (ter plaatse). En als je dat niet wil, plan dan een route buiten de Lonely-Planet-route please. Dan ben je pas een echte backpacker.

Bananen-pannekoeken, hotel aan de snelweg, boot die verging tussen Lombok en Komodo met 25 opvarenden en er zijn er nog steeds twee vermist (lees: Schipbreuk in het Paradijs van Wilbert van Haneghem), smullen bij MamaSan.

Mijn reisburo zegt dat KLM de beste airline is.

Nee, KLM is niet de beste airline. Het is de Nederlandse luchtvartmaatschappij met een uitgebreid netwerk van bestemmingen in Azië dankzij samenwerkingsverbanden. Ze verkopen directe vluchten naar Bali en Manila, terwijl je een tussenlanding maakt in Singapore respectievelijk Taiwan. Het is een airline met Nederlandse service. En dat is niet de beste service.

Wij vlogen met vele arlines in Azië. Een indruk? Air India, Indigo, Kingfisher, India Airlines, Thai Airways, Bangkok Airlines, Singapore Airlines, Silk Air, Philippines Airlines, Cebu Pacific, Tiger Airways, Garuda Indonesia, Air Asia, Air Bagan, Emirates Airlines, Qatar Airways, Air New Zeeland, LAN Chile en zo nog een paar.

Dus als je van ons wil weten welke airline voor jouw reis de beste aansluitingen heeft, hoe de maaltijden zijn, de stoelconfiguratie, de fijnste vluchttijden, de beste maaltijden, de tofste stopover… dan bel je ons gewoon.

En nee, ik vind KLM niet de beste airline. Als ik mijn eigen reis boek, hou ik van gastvrijheid die aan boord begint. En die start op het moment dat ik het toestel instap. Ik heb zelfs een keer drie uur langer gevlogen op onze reis naar Frans-Polynesie omdat ik de airline en stopover fijner vond dan die van de snelste route.

Dus mijn favorieten in willekeurige volgorde? Singapore Airlines, Emirates Airlines, Qatar Airways, Garuda Indonesia, Thai Airways en Bangkok Airways. En Cebu Pacific vanwege de prijsvragen aan boord met bijbehorende cadeaus die je kunt winnen!

Uiteraard ook afhankelijk van de bestemming!

Lion Air is een prima airline in Indonesië.

Nee, dit is geen prima airline.

Op de Vakantiebeurs komen we ook gekke mensen tegen. Nee, niet jullie, van die mensen die aan ons gaan vertellen waar ze vorig jaar zijn geweest in Indonesië en dat de vlucht met Merapi Airlines, Lion Air of een andere airline in Indonesië prima was en maar EUR 30 kostte! En ze vertellen dit dan vol trots!

Ja, er zijn veel Nederlandse reisorganisaties die WEL die vluchten voor jou boeken met deze blacklist-airlines. Natuurlijk, want ze zijn goedkoop en jij vliegt op eigen risico. Kunnen zij meer marge nemen op jouw reis.

Bij deze nog maar een keer: Alleen Garuda Indonesia en Air Asia zijn veilig in Indonesië. Alle andere airlines zijn blacklisted-airlines. Zij staan bekend om crashes en slecht onderhoud van toestellen. Ze storten neer voor de landingsbaan van Bali, verdwenen in zee boven Java, of vliegen tegen de bergen in Papua.

En voor de duidelijkheid: je reisverzekering dekt schade/repatriëring alleen als je met goedgekeurde airlines vliegt.

Je kunt gemakkelijk met een boot van Lombok naar Komodo

Ja, dat kan perfect met een cruise van Seatrek van Bali naar Komodo. En NEE je kunt niet met een ‘gewone’ boot van Lombok naar Komodo. Onlangs is daar schipbreuk geleden. Die boten zijn niet zeewaardig en vergaan regelmatig. Er zijn van de 25 passagiers nog steeds twee mensen kwijt. Lees het boek Schipbreuk in het Paradijs, waar de schrijver en zijn vrouw (waargebeurd!) schipbreuk lijden in de zee vlak voor Komodo. De boten zijn geschikt voor een snorkeltourjte, niet voor hoge golven op open zee. Het ergste is dat na de schipbreuk van het schip bij Komodo, de rederij geen boete heeft gehad en gewoon nog steeds deze route aanbiedt met dezelfde niet-zeewaardige boten!!

Nee, wij boeken die boten niet. Nee, ook backpackers moeten die boten dus niet nemen. Nee, ook de veerboot niet. En nee ook de veerboten in de Filipijnen niet. Daar neem je een Oceanjet/jetfoil. Ja, die zijn duurder. Maar dan weet je zeker dat je op je bestemming aankomt en geen zeemeermin wordt.

In de Filipijnen kun je gerust de Tao Express nemen van de eilanden van Coron naar El Nido

Nee dat kan NIET. Er is een paar jaar geleden een boot vergaan. Het is vragen om problemen. Een Spaanse familie heeft er vorig jaar mee gevaren en dat avontuur ternauwernood overleefd. Als je reist, is veiligheid en gezondheid nummer 1. Als je dat niet snapt, blijf dan thuis. Je kunt het namelijk je familie niet aan doen als je overlijdt of vermist raakt. En nee, op de Filipijnen neem je ook geen veerboot naar de eilanden, Je gaat met het vliegtuig of met de Oceanjet (uitstekende, moderne, goed onderhouden jetfoil boten). Google even en lees de echte ervaringen.

Ik boek alles zelf, want mijn reisverzekering dekt alles.

NEE je reisverzekering dekt niet het faillissement van je luchtvaartmaatschappij en een calamiteit.

Denk nou niet dat gebeurt toch niet, jawel, want airlines gaan wel eens failliet: Sabena, Alitalia, SwissAir.

Daarom neem je een ticketverzekering, zodat je je geld terug krijgt als dat wel mocht gebeuren. Een ticketverzekering (voor EUR 10) kun je niet online boeken bij de airline zelf, alleen bij een tussenpersoon.

Nee, je reisverzekering dekt geen Calamiteit. Een reisorganisatie van kwaliteit is aangesloten bij het Stichting Garantiefonds Reisgelden en het Calamiteitenfonds.

SGR dekt het faillissement van je reisorganisatie. Is wel een fijn gevoel als jij een jaar moet sparen voor je reis en er gebeurt iets met de reisorganisatie.

Calamiteitenfonds dekt een calamiteit die zich voordoet voor of tijdens je verblijf in een land. Dus stel er is een vulkaanuitbarsting in Bali en jij kunt niet naar huis vliegen, dan vergoedt het fonds jouw extra nachten in het hotel of je vlucht. En denk niet dat het niet gebeurt, want als drie keer is het in de afgelopen vijf jaren bij ons voorgekomen dat vluchten omgeboekt moesten worden vanwege vulkaanuitbarstingen in Java en Lombok! Tijdens je reis kan het in de duizenden euro’s lopen, onderschat dit risico niet.

De dekking van het Calamiteitenfonds is dus een aanvulling op je reisverzekering. Het fonds is juist in leven geroepen door de reisprofessionals om onze klanten een zorgeloze reis te bieden, mocht er zich iets voor doen tijdens je reis. Dus een natuurramp (Any Act of God) of iets degelijks. Check voor de voorwaarden de website.

Dus voor je boekt: check SGR en Calamiteitenfonds, de reisverzekering en je annuleringsverzekering (werelddekking en verzekerd bedrag).

Over de auteur

Zout in je haren, zand tussen je tenen. Liefst poederwit zand, zoals in de Malediven, de Filipijnen of Bora-Bora. De zoete smaak van een sterke cappuccino op je lippen. Of een Italiaanse rode wijn, graag uit Sorrento, die heeft Debby het liefst. Compleet eiland verslaafd en graag op reis met haar dikke Rimowa-koffer vol mooie jurkjes, shortjes, een paar bikini’s, slippers een professionele snorkel. Digital Nomad, want werken doet ze in de Himalaya in Bhutan en in Bali aan zee. Als ze geen reizen aan het boeken is voor haar klanten, is ze weer nieuwe bestemmingen aan het ontdekken. Thuis in Nederland geniet ze met haar ragdoll katjes van de Deep Tropical House Mix of rock muziek. Sinds kort reist haar kleine dochter Lotus-Loveday mee. Haar man Hans draagt dan de koffers. Trips van Debby
  • Bezocht: 39 landen
  • Afstand: 1.100.000 km
  • Vertraging: 4 keer
  • Koffer kwijt: 0 keer
  • Upgrades: 6 keer
  • Foto's: 120.000
  • Hoogste punt: BHUTAN 3200M, TIBET 4300M, QUITO 4350M
  • Aantal airlines: 50
  • Aantal stops: SINGAPORE: 38X, INDONESIE: 24X